«Η Νέα Δημοκρατία θα πρέπει να τοποθετηθεί για τη σχέση της με τον Lucian Despoiu» (απόσπασμα)»
25/1/2023, 10:19
Newsbomb
Αλλά εκτός από την παραβίαση του Νόμου 3603/2007, η παρουσία της Questia στην Ελλάδα ελέγχεται ως προς τη νομιμότητα της και στο σκέλος της συλλογής προσωπικών δεδομένων.
Και δεν το λέμε εμείς , αλλά η ίδια η Questia στα «ψιλά γράμματα», δηλαδή στην πολιτική απορρήτου που έχει αναρτήσει στο site της. Στην ενότητα «ποιες προσωπικές πληροφορίες χρησιμοποιεί η Questia» μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:
«Συγχρόνως, μερικές φορές, η Questia μπορεί να συλλέξει, όσον αφορά εσάς, και ειδικές κατηγορίες προσωπικών δεδομένων ("ευαίσθητα δεδομένα"). Τα ευαίσθητα δεδομένα αντιπροσωπεύουν τα προσωπικά δεδομένα που αποκαλύπτουν τη φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, τις πολιτικές απόψεις, τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, την ποιότητα ως μέλος της κοινότητας, γενετικά δεδομένα, βιομετρικά δεδομένα, με σκοπό τη μοναδική αναγνώριση ενός φυσικού προσώπου, την κατάσταση της υγείας του ή τον πολιτικό προσανατολισμό του».
Αλλά τί αναφέρει η ρουμανική εταιρεία για τους σκοπούς για τους οποίους επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα; Όπως αναφέρει το κάνει για να έρευνες αγοράς και δημοσκοπήσεις σχετικά με διάφορα θέματα εθνικού και διεθνούς ενδιαφέροντος, για δραστηριότητες άμεσου marketing και για την εκτέλεση δραστηριοτήτων marketing ή δημοσιότητας γενικού τύπου.
Η πολιτική απορρήτου της Questia δίνει λοιπόν την εντύπωση στους χρήστες πως τα στοιχεία που παρέχουν στις έρευνες της εταιρείας χρησιμοποιούνται για product advertising και για στρατηγικές μάρκετινγκ. Σε καμία περίπτωση δεν αναφέρει πως τα δεδομένα διατίθενται για στρατηγικές πολιτικής στόχευσης ψηφοφόρων (political targeting).
«Θολά» είναι και όσα υποστηρίζει η εταιρεία για τους λόγους βάσει των οποίων επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Ενδεικτικά σημειώνει τα εξής: «Τα προσωπικά σας δεδομένα υποβάλλονται σε επεξεργασία από την εταιρεία Questia για τους προαναφερθέντες σκοπούς, με βάση τη συγκατάθεσή σας, εάν μας έχει χορηγηθεί (για παράδειγμα: σε περίπτωση άμεσης εμπορίας ή λήψης αυτόματων αποφάσεων που έχουν νομικές συνέπειες ή σημαντικές παρεμφερείς συνέπειες και που δεν είναι απαραίτητη για την εκτέλεση οποιασδήποτε σύμβασης ή για την εκπλήρωση οποιασδήποτε νομικής υποχρέωσης) καθώς και βάσει αιτήματος τρίτου που ενδιαφέρεται για τις υπηρεσίες μας. Σε περίπτωση που τα δεδομένα σας μας είχαν παραδοθεί από τρίτο μέρος, στο οποίο δώσατε την έγκρισή σας για την αποστολή των δεδομένων σας στις εταιρείες που πραγματοποιούν έρευνες αγοράς ή έρευνες κοινής γνώμης».
Είναι όλα αυτά νόμιμα και συμβατά με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων 2016/679 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή με τον ελληνικό νόμο 4624/2019 για τα προσωπικά δεδομένα; Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αξιολογήσει πλέον η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Αν η δραστηριοποίηση της Questia και της Majoritas κριθούν ως μη σύννομες τότε η Ενωσιακή νομοθεσία προβλέπει πρόστιμα έως και 20 εκατ. ευρώ!
Ο ίδιος ο Despoiu γνωρίζεται προσωπικά με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, αλλά και με τον Θεόδωρο Λιβάνιο, τον υφυπουργό για τα Ειδικά Ψηφιακά Έργα. Λόγω της σχέσης αυτής οι Πιερρακάκης και Λιβάνιος είχαν κληθεί ως ομιλητές το 2018 σε συνέδριο της Majoritas Academy με τίτλο «Πώς μπορεί η τεχνολογία να επηρεάσει την πολιτική και δημόσια επικοινωνία;» (How can technology influence political and public communication?).
Ο υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης (πηγή Majoritas)
O Θεόδωρος Λιβάνιος, υφυπουργός για τα Ειδικά Ψηφιακά Έργα (πηγή Majoritas)
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως εκείνη την περίοδο ο Θόδωρος Λιβάνιος ήταν διευθυντής πληροφορικής της ΝΔ και εν συνεχεία επικεφαλής της ψηφιακής καμπάνιας των Ευρωεκλογών του Μαΐου 2019 και των εθνικών εκλογών του Ιουλίου 2019. Σήμερα ο κ. Λιβάνιος μαζί με τον Αμερικάνο επικοινωνιολόγο, γκουρού των εκλογικών αναμετρήσεων Σταν Γκρίνμπεργκ και τον Έλληνα επικοινωνιολόγο Έρικ Παρκς θεωρούνται «οι αιχμές του δόρατος» στην προεκλογική εκστρατεία της ΝΔ.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιήθηκε η τεχνογνωσία της Majoritas στις εκλογές του 2019 είναι γνωστός στους κ.κ. Πιερρακάκη και Λιβάνιο, αλλά κυρίως στον Έρικ Παρκς.
Πρόσωπο με γνώση της εκλογικής εκστρατείας της ΝΔ το 2019 μας αποκάλυψε πως ο Lucian Despoiu είχε αρχίσει την προεργασία ήδη από το Μάρτιο του 2018, οπότε θυμάται τον Ρουμάνο να επισκέπτεται την Ελλάδα. Εκείνη τη χρονιά ο Despoiu ήρθε για meetings στην Αθήνα τόσο τον Απρίλιο, όσο και τον Σεπτέμβριο και το Δεκέμβριο. Αντίστοιχα το εκλογικό έτος 2019 ήρθε στην Αθήνα αρχικά τον Φεβρουάριο και το Μάιο και τον εκλογικό Ιούλιο έκατσε για να συντονίσει την καμπάνια της εταιρείας του για τη ΝΔ από τις 4 μέχρι και 8 Ιουλίου. Δηλαδή αποχώρησε μια ημέρα μετά τις νικητήριες εκλογές!
Αλλά η συνεργασία της Majoritas με την κυβέρνηση της ΝΔ δεν σταμάτησε. Κατά τις ίδιες πληροφορίες ο Lucian Despoiu βρέθηκε στην Ελλάδα επανειλημμένα το Σεπτέμβριο του 2019 (φέρεται να επισκέφθηκε και τη ΔΕΘ). Το 2020 βρέθηκε στην Αθήνα τουλάχιστον δύο φορές και συνδύασε business και pleasure, κάνοντας ολιγοήμερες διακοπές τον Ιούλιο. Επισκέψεις του Ρουμάνου φέρεται να έγιναν και το 2021.
Το 2022 επισκέφθηκε την Αθήνα για συναντήσεις τόσο το Φεβρουάριο όσο και τον Αύγουστο. Έκτοτε δεν γνωρίζουμε τις κινήσεις του. Αλλά γνωρίζουμε πως η ομάδα του Έρικ Πάρκς στο Μαξίμου έχει ενσωματώσει όλο το «know how» της Majoritas.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα στο διαδίκτυο για τις εκστρατείες που έχει τρέξει η Majoritas σε Ρουμανία, Αλβανία και Σερβία οι αμοιβές για τη συνδρομή της σε εκλογικές αναμετρήσεις ξεκινούν από 200.000 ευρώ και μπορούν να φθάσουν σε πολλά εκατομμύρια.
Εκτός από την αμφισβητούμενη νομιμότητα των δραστηριοτήτων της Majoritas και της Questia στην Ελλάδα , πρέπει να ξεκαθαρισθεί και το πως πληρώνονται για τις υπηρεσίες τους, είτε από το κυβερνών κόμμα, είτε από άλλους.
Το γεγονός ότι η χρηματοδότηση της Majoritas είναι διαρκής τεκμαίρεται από το ότι η Questia μοιράζει κουπόνια καυσίμων 250 ευρώ και 50 ευρώ σε μηνιαία και τακτική βάση. Πιο απλά, δεν θα μπορούσε η πλατφόρμα να αντιμετωπίσει τα αυξανόμενα έξοδα πουν καταγράφει από το 2018 έως και σήμερα λόγω της πολιτικής προσέλκυσης χρηστών, χωρίς να καλύπτει από κάποια άλλη πηγή εσόδων τουλάχιστον αυτή την δαπάνη.
Για αρχή και προκειμένου να υπάρξει διαφάνεια στη δραστηριότητα της Majoritas η Νέα Δημοκρατία θα πρέπει να τοποθετηθεί τόσο για τη σχέση της με τον Lucian Despoiu, όσο και για το ποιες υπηρεσίες παρέχει ο Ρουμάνος επικοινωνιολόγος και πως πληρώνεται για αυτές.
Αλλά εκτός από την παραβίαση του Νόμου 3603/2007, η παρουσία της Questia στην Ελλάδα ελέγχεται ως προς τη νομιμότητα της και στο σκέλος της συλλογής προσωπικών δεδομένων.
Και δεν το λέμε εμείς , αλλά η ίδια η Questia στα «ψιλά γράμματα», δηλαδή στην πολιτική απορρήτου που έχει αναρτήσει στο site της. Στην ενότητα «ποιες προσωπικές πληροφορίες χρησιμοποιεί η Questia» μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:
«Συγχρόνως, μερικές φορές, η Questia μπορεί να συλλέξει, όσον αφορά εσάς, και ειδικές κατηγορίες προσωπικών δεδομένων ("ευαίσθητα δεδομένα"). Τα ευαίσθητα δεδομένα αντιπροσωπεύουν τα προσωπικά δεδομένα που αποκαλύπτουν τη φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, τις πολιτικές απόψεις, τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, την ποιότητα ως μέλος της κοινότητας, γενετικά δεδομένα, βιομετρικά δεδομένα, με σκοπό τη μοναδική αναγνώριση ενός φυσικού προσώπου, την κατάσταση της υγείας του ή τον πολιτικό προσανατολισμό του».
Αλλά τί αναφέρει η ρουμανική εταιρεία για τους σκοπούς για τους οποίους επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα; Όπως αναφέρει το κάνει για να έρευνες αγοράς και δημοσκοπήσεις σχετικά με διάφορα θέματα εθνικού και διεθνούς ενδιαφέροντος, για δραστηριότητες άμεσου marketing και για την εκτέλεση δραστηριοτήτων marketing ή δημοσιότητας γενικού τύπου.
Η πολιτική απορρήτου της Questia δίνει λοιπόν την εντύπωση στους χρήστες πως τα στοιχεία που παρέχουν στις έρευνες της εταιρείας χρησιμοποιούνται για product advertising και για στρατηγικές μάρκετινγκ. Σε καμία περίπτωση δεν αναφέρει πως τα δεδομένα διατίθενται για στρατηγικές πολιτικής στόχευσης ψηφοφόρων (political targeting).
«Θολά» είναι και όσα υποστηρίζει η εταιρεία για τους λόγους βάσει των οποίων επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Ενδεικτικά σημειώνει τα εξής: «Τα προσωπικά σας δεδομένα υποβάλλονται σε επεξεργασία από την εταιρεία Questia για τους προαναφερθέντες σκοπούς, με βάση τη συγκατάθεσή σας, εάν μας έχει χορηγηθεί (για παράδειγμα: σε περίπτωση άμεσης εμπορίας ή λήψης αυτόματων αποφάσεων που έχουν νομικές συνέπειες ή σημαντικές παρεμφερείς συνέπειες και που δεν είναι απαραίτητη για την εκτέλεση οποιασδήποτε σύμβασης ή για την εκπλήρωση οποιασδήποτε νομικής υποχρέωσης) καθώς και βάσει αιτήματος τρίτου που ενδιαφέρεται για τις υπηρεσίες μας. Σε περίπτωση που τα δεδομένα σας μας είχαν παραδοθεί από τρίτο μέρος, στο οποίο δώσατε την έγκρισή σας για την αποστολή των δεδομένων σας στις εταιρείες που πραγματοποιούν έρευνες αγοράς ή έρευνες κοινής γνώμης».
Είναι όλα αυτά νόμιμα και συμβατά με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων 2016/679 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή με τον ελληνικό νόμο 4624/2019 για τα προσωπικά δεδομένα; Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αξιολογήσει πλέον η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Αν η δραστηριοποίηση της Questia και της Majoritas κριθούν ως μη σύννομες τότε η Ενωσιακή νομοθεσία προβλέπει πρόστιμα έως και 20 εκατ. ευρώ!
Οι σχέσεις με τη Νέα Δημοκρατία
Ο Lucian Despoiu διαφημίζει τα τελευταία χρόνια τις δραστηριότητες της Majoritas στην Ελλάδα και το γεγονός ότι βοήθησε να εκλεγεί κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία το καλοκαίρι του 2019.Ο ίδιος ο Despoiu γνωρίζεται προσωπικά με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, αλλά και με τον Θεόδωρο Λιβάνιο, τον υφυπουργό για τα Ειδικά Ψηφιακά Έργα. Λόγω της σχέσης αυτής οι Πιερρακάκης και Λιβάνιος είχαν κληθεί ως ομιλητές το 2018 σε συνέδριο της Majoritas Academy με τίτλο «Πώς μπορεί η τεχνολογία να επηρεάσει την πολιτική και δημόσια επικοινωνία;» (How can technology influence political and public communication?).
Ο υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης (πηγή Majoritas)
O Θεόδωρος Λιβάνιος, υφυπουργός για τα Ειδικά Ψηφιακά Έργα (πηγή Majoritas)
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως εκείνη την περίοδο ο Θόδωρος Λιβάνιος ήταν διευθυντής πληροφορικής της ΝΔ και εν συνεχεία επικεφαλής της ψηφιακής καμπάνιας των Ευρωεκλογών του Μαΐου 2019 και των εθνικών εκλογών του Ιουλίου 2019. Σήμερα ο κ. Λιβάνιος μαζί με τον Αμερικάνο επικοινωνιολόγο, γκουρού των εκλογικών αναμετρήσεων Σταν Γκρίνμπεργκ και τον Έλληνα επικοινωνιολόγο Έρικ Παρκς θεωρούνται «οι αιχμές του δόρατος» στην προεκλογική εκστρατεία της ΝΔ.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιήθηκε η τεχνογνωσία της Majoritas στις εκλογές του 2019 είναι γνωστός στους κ.κ. Πιερρακάκη και Λιβάνιο, αλλά κυρίως στον Έρικ Παρκς.
Πρόσωπο με γνώση της εκλογικής εκστρατείας της ΝΔ το 2019 μας αποκάλυψε πως ο Lucian Despoiu είχε αρχίσει την προεργασία ήδη από το Μάρτιο του 2018, οπότε θυμάται τον Ρουμάνο να επισκέπτεται την Ελλάδα. Εκείνη τη χρονιά ο Despoiu ήρθε για meetings στην Αθήνα τόσο τον Απρίλιο, όσο και τον Σεπτέμβριο και το Δεκέμβριο. Αντίστοιχα το εκλογικό έτος 2019 ήρθε στην Αθήνα αρχικά τον Φεβρουάριο και το Μάιο και τον εκλογικό Ιούλιο έκατσε για να συντονίσει την καμπάνια της εταιρείας του για τη ΝΔ από τις 4 μέχρι και 8 Ιουλίου. Δηλαδή αποχώρησε μια ημέρα μετά τις νικητήριες εκλογές!
Αλλά η συνεργασία της Majoritas με την κυβέρνηση της ΝΔ δεν σταμάτησε. Κατά τις ίδιες πληροφορίες ο Lucian Despoiu βρέθηκε στην Ελλάδα επανειλημμένα το Σεπτέμβριο του 2019 (φέρεται να επισκέφθηκε και τη ΔΕΘ). Το 2020 βρέθηκε στην Αθήνα τουλάχιστον δύο φορές και συνδύασε business και pleasure, κάνοντας ολιγοήμερες διακοπές τον Ιούλιο. Επισκέψεις του Ρουμάνου φέρεται να έγιναν και το 2021.
Το 2022 επισκέφθηκε την Αθήνα για συναντήσεις τόσο το Φεβρουάριο όσο και τον Αύγουστο. Έκτοτε δεν γνωρίζουμε τις κινήσεις του. Αλλά γνωρίζουμε πως η ομάδα του Έρικ Πάρκς στο Μαξίμου έχει ενσωματώσει όλο το «know how» της Majoritas.
Πως πληρώνεται ο Ρουμάνος;
Τα ερωτήματα που ανακύπτουν από την δραστηριότητα του Lucian Despoiu στην Ελλάδα και τη σχέση του με τη Νέα Δημοκρατία είναι πολλά. Πέραν από τους συνειρμούς για τα mega data και τα ψηφιακά στοιχεία που μπορεί να χρησιμοποιηθούν από εταιρείες όπως η Majoritas, (π.χ. θυμίζουμε τις καταγγελίες για τα δεδομένα από το gov.gr ή την πλατφόρμα της Cisco για την τηλεκπαίδευση) για στοχευμένες πολιτικές καμπάνιες του, εύλογα εγείρεται και το θέμα των αμοιβών του Ρουμάνου.Σύμφωνα με δημοσιεύματα στο διαδίκτυο για τις εκστρατείες που έχει τρέξει η Majoritas σε Ρουμανία, Αλβανία και Σερβία οι αμοιβές για τη συνδρομή της σε εκλογικές αναμετρήσεις ξεκινούν από 200.000 ευρώ και μπορούν να φθάσουν σε πολλά εκατομμύρια.
Εκτός από την αμφισβητούμενη νομιμότητα των δραστηριοτήτων της Majoritas και της Questia στην Ελλάδα , πρέπει να ξεκαθαρισθεί και το πως πληρώνονται για τις υπηρεσίες τους, είτε από το κυβερνών κόμμα, είτε από άλλους.
Το γεγονός ότι η χρηματοδότηση της Majoritas είναι διαρκής τεκμαίρεται από το ότι η Questia μοιράζει κουπόνια καυσίμων 250 ευρώ και 50 ευρώ σε μηνιαία και τακτική βάση. Πιο απλά, δεν θα μπορούσε η πλατφόρμα να αντιμετωπίσει τα αυξανόμενα έξοδα πουν καταγράφει από το 2018 έως και σήμερα λόγω της πολιτικής προσέλκυσης χρηστών, χωρίς να καλύπτει από κάποια άλλη πηγή εσόδων τουλάχιστον αυτή την δαπάνη.
Για αρχή και προκειμένου να υπάρξει διαφάνεια στη δραστηριότητα της Majoritas η Νέα Δημοκρατία θα πρέπει να τοποθετηθεί τόσο για τη σχέση της με τον Lucian Despoiu, όσο και για το ποιες υπηρεσίες παρέχει ο Ρουμάνος επικοινωνιολόγος και πως πληρώνεται για αυτές.
_________________
- «ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ, ΔΥΝΑΤΗ ΠΟΛΗ: Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ»
- Γ. Χατζηθεοδοσίου στη “Δημοκρατία”: Αύξηση των πόρων για τις φυσικές καταστροφές Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Δημοκρατία” (3/10/2023)
- Νίκος Χαρδαλιάς για Γενοκτονία Αρμενίων «Έγκλημα που δεν πρέπει να ξεχαστεί. Έγκλημα που δεν πρέπει να επαναληφθεί»
- Ισλάµ είναι η υποταγή µε ελεύθερη βούληση στις Εντολές και τη Θέληση Του Ενός και Μοναδικού Θεού (Αλλάχ). Η υποταγή αυτή πρέπει να έρχεται από την ψυχή, µε βαθιά πίστη στον Αλλάχ. Επίσης, πρέπει να συνοδεύεται από αγάπη, εµπιστοσύνη και στοργή.
- Έχει σχέση με την πλειοψηφούσα παράταξη;
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης