Ηχητικά βιβλία. Απόσπασμα από κείμενο στην neolaia.gr
5/5/2023, 11:59
Μπήκαμε στo jukebooks.gr, ακούσαμε τα ηχητικά βιβλία που μας ενέπνευσαν και σας μεταφέρουμε την εμπειρία μας.
Το JukeBooks είναι ο μεγαλύτερος συνδρομητικός προορισμός για να ακούς ηχητικά βιβλία στα ελληνικά. Μπαίνοντας στην πλατφόρμα jukebooks.gr θα βρεις έναν έναν μεγάλο κατάλογο από audiobooks, ο οποίος εμπλουτίζεται συνεχώς και προσφέρεται για ατελείωτες ώρες ακρόασης εξαιρετικών αφηγήσεων που σε κάνουν πραγματικά να χάνεσαι σε εικόνες που πλάθει ο νους.
Οι συντάκτες και οι συντάκτριες του neolaia.gr μπήκαμε στο jukebooks.gr, περιηγηθήκαμε στη μεγάλη συλλογή ηχητικών βιβλίων της πλατφόρμας, κατεβάσαμε την εφαρμογή σε iOS και Android και επιλέξαμε τα audiobooks που μας έκαναν «κλικ» και κάτι μας θύμισαν… Βιβλία που κάποτε διαβάσαμε και ερωτευτήκαμε, βιβλία που είχαμε πει ότι θα διαβάσουμε αλλά ποτέ δεν «έκατσε», τίτλους περισσότερο ή λιγότερο γνώριμους που μας τράβηξαν την προσοχή και κίνησαν τη δημιουργική μας περιέργεια.
Στο παρόν άρθρο, ο καθένας μας ξεχωριστά θα σας μεταφέρει τη δική του εμπειρία από την ακρόαση του βιβλίου που τον γοήτευσε, μία εμπειρία που πολύ γρήγορα έγινε λατρεία και καθημερινή συνήθεια.
Η Κοραλία Ξεπαπαδέα άκουσε τον «λύκο της στέπας» στο JukeBooks
«Μόνο για τρελούς»
Ο λύκος της στέπας
Συγγραφέας: Herman Hesse
Αφήγηση: Βαλάντης Γαούτσης
«Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής ούτε στον λύκο ούτε στο παιδί, γιατί από την απαρχή της ύπαρξης δεν υπάρχει ούτε αθωότητα ούτε απλή υπόσταση. Κάθε πλάσμα, ακόμα και το πιο απλό, είναι κιόλας ένοχο, είναι κιόλας πολυδιάστατο. Έχει ριχτεί μέσα στο λασπερό ρεύμα της ζωής και ίσως να μην ξαναγυρίσει ποτέ στην αρχική του πηγή».
Στην εποχή του scroll και των αμέτρητων ερεθισμάτων, πληροφοριών και ειδοποιήσεων που σκάνε στα έξυπνα κινητά με ταχύτητα φωτός, η προσοχή μας «σπάει» σε χίλια κομμάτια και αδυνατούμε να εστιάσουμε σε οτιδήποτε για παραπάνω από ένα λεπτό. Για διάφορους λόγους ξεσυνηθίσαμε να «επενδύουμε» σε θεάματα, αναγνώσματα και εμπειρίες που κάποτε μας γοήτευσαν ή έκαναν την καρδιά μας να χτυπάει δυνατά.
Θα έλεγε κανείς ότι ο κορεσμός που νιώθουμε πολλές φορές για τον «μοντέρνο» τρόπο ζωής, μας ωθεί στη μελαγχολία και τη μοναξιά, γινόμαστε κάτι σαν «λύκοι της στέπας». Σαν τον Χάρρυ Χάλλερ, κεντρικό ήρωα του ομώνυμου μυθιστορήματος του Έρμαν Έσσε, έναν ήρωα που βίωνε κι αυτός τις δικές του αντιφάσεις και έδινε τις δικές του μάχες στην καθημερινή ζωή.
Πέντε χειμώνες μετά την ανάγνωση του βιβλίου, επέστρεψα ξανά στον «λύκο της στέπας», αυτή τη φορά μέσα από το αντίστοιχο audiobook στο jukebooks.gr.
Ξεκίνησα ένα απόγευμα Δευτέρας κατεβάζοντας αρχικά την εφαρμογή JukeBooks: Audiobooks in Greek στο κινητό. Έβαλα τα ακουστικά μου και βγήκα για το καθιερωμένο περπάτημα στο λόφο Αρδηττού πίσω από το καλλιμάρμαρο. Σε αυτή τη βόλτα, ήμουν εγώ και ο «λύκος» του Έσσε σε γλαφυρή αφήγηση του Βαλάντη Γαούτση. Έβαλα σε σίγαση τις ειδοποιήσεις, δεν άνοιξα τα μέιλ μου, ενώ έκανα και κάτι πρωτοφανές για τα δεδομένα μου: ενημέρωσα 2-3 φίλους που με πήραν τηλέφωνο εκείνη τη μία ώρα, ότι περπατάω ακούγοντας audiobook μέσα στη φύση και πως θα τους τηλεφωνήσω εγώ αργότερα το απόγευμα ή το επόμενο πρωί πριν τη δουλειά.
Για αυτή τη μία ώρα περπάτημα, άφησα την αφήγηση να με συνεπάρει και να γίνει το αγχολυτικό μου. Έδωσα χρόνο στον εαυτό μου. Πάνω στη μιάμιση ώρα και αφότου έφτασα σπίτι, πάτησα μία παύση και συνέχισα από εκεί που το άφησα λίγο πριν κοιμηθώ. Το ίδιο και την επόμενη μέρα. Στο lunch break της δουλειάς, στο αυτοκίνητο, πίσω στο σπίτι, στην κουζίνα όσο μαγείρευα. Ήταν σαν να διάβαζα ξανά την ιστορία, όμως, αυτή τη φορά με τα μάτια κλειστά. Περιηγήθηκα και πάλι στο ενδοσκοπικό και φιλοσοφικό μονοπάτι του «λύκου της στέπας» και γοητεύτηκα για δεύτερη φορά από φράσεις του βιβλίου όπως: «Καταφέρνονται τα ιδανικά; Ζούμε για να καταργήσουμε τον θάνατο; Όχι – ζούμε για να τον φοβόμαστε και συνάμα να τον αγαπάμε, και για χάρη του η σπίθα της ζωής μας φεγγοβολεί για μια ώρα πότε πότε τόσο λαμπερά».
Στο συναρπαστικό -και ενίοτε καταθλιπτικό- μυθιστόρημα του «λύκου», ο κεντρικός χαρακτήρας, Χάρρυ Χάλλερ, είναι ένας διανοούμενος, μελαγχολικός άντρας που ζει σε ένα νοικιασμένο δωμάτιο. Διχασμένος ανάμεσα στην ύλη και στο πνεύμα, πασχίζει να έρθει σε επαφή με την βαθύτερη φύση του και να συμφιλιωθεί με τους ανθρώπους και τη ζωή. Στην προσπάθειά του να την αναστήσει για να βρει τα πιο γνήσια αισθήματά του, ο Χάρρυ εξεγείρεται ενάντια στους κοινωνικούς συμβιβασμούς και την υποκρισία των αστικών αξιών, ενώ θα πληρώσει το βαρύ τίμημα που δεν είναι άλλο από την καταδίκη του στην απόλυτη μοναξιά.
Ακούγοντας το audiobook συγκινήθηκα ξανά με τον Χάρρυ και τον τρόπο του να καταφεύγει στη φαντασία προκειμένου να ξεφύγει από την αφόρητη -για εκείνον- πραγματικότητα. Θαύμασα ξανά το ελεύθερο πνεύμα και τον διαρκή αγώνα του, ακόμα και στις περιπτώσεις που γνωρίζει εξαρχής πως είναι καταδικασμένος.
Το ύφος του Έσσε στον «λύκο» είναι άμεσο, βαθύ και ουσιαστικά διεισδυτικό, κοιτάει μέσα στην ψυχή του αναγνώστη και εκφράζει άπταιστα κάθε άνθρωπο που αγωνιά ολόψυχα να χτίσει έναν αρμονικό εσωτερικό εαυτό. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο συγγραφέας εξομολογείται στον «λύκο» μεγάλο μέρος των δικών του ανησυχιών και παρορμήσεων, κάνοντάς το μάλιστα με μια γενναιότητα που μόνο έμπνευση μπορεί να αποτελέσει ακόμα και σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του.
Ο λύκος της στέπας πρωτοεκδόθηκε το 1927 και ήταν το μυθιστόρημα που χάρισε στον Έσσε την παγκόσμια αναγνώριση.
Συστήνω ανεπιφύλακτα να ακούσετε τη δυνατή αφήγηση του «λύκου» σε audiobook και να την αφήσετε να σας συγκινήσει ακόμα κι αν σας παρασύρει στη δίνη της..
Ακούστε τον «λύκο της στέπας» του Herman Hesse στο jukebooks.gr!
Ο Κώστας Δεσποτάκης άκουσε το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον» στο JukeBooks
«Για όλα αυτά που δεν πρέπει να ξεχνάμε»
Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον
Συγγραφέας: Έριχ Μαρία Ρεμάρκ
Αφήγηση: Μιχάλης Καμάκας
«Εάν εκπαιδεύσεις έναν σκύλο έτσι ώστε να τρώει μόνο πατάτες, και μετά από λίγο του προσφέρεις ένα κομμάτι κρέας, θα το αρπάξει γιατί είναι στη φύση του. Και αν προσφέρεις σε έναν άνθρωπο λίγη δύναμη, συμβαίνει το ίδιο, θα την αρπάξει. Είναι ένστικτο, γιατί όταν έρχεται η ώρα, ο άνθρωπος είναι βασικά ένα θηρίο».
Το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον» είναι ένα από τα βιβλία που ήθελα καιρό να διαβάσω. Έχοντας δει και τις δύο κινηματογραφικές μεταφορές του κλασικού βιβλίου του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ για τα όσα βίωσε στον Μεγάλο Πόλεμο ένας Γερμανός στρατιώτης (και οι δύο ταινίες τιμήθηκαν με Όσκαρ), ήθελα να δω πώς αποτυπώνει στη σελίδα ο συγγραφέας τη φρίκη του πολέμου, αλλά και τις διαφορετικές ιδεολογίες.
Απέφευγα να το κάνω και θα σας πω γιατί. Δεδομένου ότι το βιβλίο κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1929, περίπου μία δεκαετία μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου , ήξερα ότι η πρόζα εκείνης της εποχής ήταν αρκετά διαφορετική από αυτήν της σύγχρονης λογοτεχνίας. Eπομένως, η δυνατότητα να ακούσω μέσω του jukebooks.gr το βιβλίο, ήταν η κατάλληλη ευκαιρία για να δοκιμάσω έναν διαφορετικό τρόπο επαφής με τη λογοτεχνία, αλλά και να γνωρίσω την πηγή δύο ταινιών που με συγκίνησαν αφάνταστα στο παρελθόν.
Ένα απόγευμα, λοιπόν, κατέβασα την εφαρμογή στο κινητό, το συνέδεσα με το bluetooth του αυτοκινήτου και ξεκίνησα να ακούω το audiobook στον δρόμο για το γυμναστήριο. Η ώρα της γυμναστικής μου φάνηκε καλή ευκαιρία για να ακούσω το βιβλίο και ήταν πράγματι σαν να αντικαθιστώ τη μουσική με μια αφήγηση που με συνεπήρε και με προβλημάτισε. Όπως διαπίστωσα επίσης, εάν έχεις τα κατάλληλα ακουστικά που απομονώνουν τη φασαρία του εξωτερικού περιβάλλοντος, μια χαρά μπορείς να συνδυάσεις τη γυμναστική με την ακρόαση ενός βιβλίου.
Όσο πέρναγαν οι μέρες και συνήθιζα στον νέο τρόπο «ανάγνωσης», ένιωσα να μπαίνω όλο και πιο βαθιά στην ιστορία και κατέληξα να ακούω το audiobook παντού: στο σούπερ μάρκετ, το βράδυ πριν τον ύπνο, το πρωί όσο έφτιαχνα καφέ, στο μεσημεριανό διάλειμμα από τη δουλειά.
Το βιβλίο του Ρεμάρκ αποτελεί την παρακαταθήκη του νεαρού στρατιώτη Πάουλ Μπόυμερ, ο οποίος, μαζί με μια παρέα συμμαθητών του, βρέθηκε από τα θρανία στα χαρακώματα, στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου θα ζήσουν τη φρίκη του θανάτου και τη σκληρή πραγματικότητα της μάχης, τη διάψευση των προσδοκιών του και την προδοσία. Ωστόσο, οι νεαροί στρατιώτες της γερμανικής Σιδηράς Νεολαίας στέκονται στις θέσεις τους, υπακούουν εντολές και σκοτώνουν για να επιβιώσουν, έτοιμοι να θυσιάσουν τη ζωή τους σε έναν πόλεμο που δεν καταλαβαίνουν.
Και παρότι ο Ρεμάρκ μας περιγράφει το ζοφερό τοπίο των χαρακωμάτων μέσα από τα μάτια ενός στρατιώτη, οι «ήσυχες» στιγμές του βιβλίου είναι αυτές που με συγκίνησαν και με ταρακούνησαν περισσότερο. Είναι εκείνες οι στιγμές που ο Πάουλ εκπαιδεύεται και έρχεται αντιμέτωπος με την παραφροσύνη που επικρατεί στον στρατό, τα καψόνια, τις αγγαρείες και τις ανούσιες διαταγές.
Συναρπαστικό είναι ακόμα όταν, προς τη μέση του βιβλίου, ο συγγραφέας αντιπαραβάλει τη ματαιότητα του πολέμου από τη σκοπιά του στρατιώτη με την εθνική περηφάνεια ενός ανθρώπου που είναι μακριά από το πεδίο μάχης και ονειρεύεται μεγαλεία για τη χώρα του.. Αναφέρεται στους δασκάλους, οι οποίοι, αντί να μοιράζουν τις γνώσεις και την παιδεία που αρμόζει σε έναν νέο άνθρωπο, τον ωθούν στον στρατό και στις μάχες..
Με το που τελειώσει το audiobook θα βρεθείς μπροστά στο μεγάλο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν μετά από την κυκλοφορία τόσων βιβλίων που αφηγούνται γλαφυρά τις φρικαλεότητες του πολέμου και τις επιπτώσεις σε όσους τον βίωσαν, να οδηγηθήκαμε και σε Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο; Πώς και γιατί φτάσαμε να έχουμε πολεμικές συρράξεις που ταλανίζουν την ανθρωπότητα μέχρι και σήμερα;
Το μυθιστόρημα «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον» εκδόθηκε το 1929, χαρακτηρίστηκε ως το πιο συναρπαστικό λογοτεχνικό έργο για τον Μεγάλο Πόλεμο, μεταφράστηκε σε 45 γλώσσες και έκανε εκατομμύρια πωλήσεις.
Ο Ρεμάρκ δημιούργησε ένα αντιπολεμικό έπος, στο οποίο -δυστυχώς- θα πρέπει να επιστρέψουμε ξανά, ώστε ποτέ μα ποτέ να μην ξεχνάμε τη ματαιότητα και την ξεκάθαρη, απόλυτη και κάθετη αντίθεσή μας σε οποιονδήποτε πόλεμο.
Ακούστε το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπο» στο jukebooks.gr!
Το JukeBooks είναι ο μεγαλύτερος συνδρομητικός προορισμός για να ακούς ηχητικά βιβλία στα ελληνικά. Μπαίνοντας στην πλατφόρμα jukebooks.gr θα βρεις έναν έναν μεγάλο κατάλογο από audiobooks, ο οποίος εμπλουτίζεται συνεχώς και προσφέρεται για ατελείωτες ώρες ακρόασης εξαιρετικών αφηγήσεων που σε κάνουν πραγματικά να χάνεσαι σε εικόνες που πλάθει ο νους.
Οι συντάκτες και οι συντάκτριες του neolaia.gr μπήκαμε στο jukebooks.gr, περιηγηθήκαμε στη μεγάλη συλλογή ηχητικών βιβλίων της πλατφόρμας, κατεβάσαμε την εφαρμογή σε iOS και Android και επιλέξαμε τα audiobooks που μας έκαναν «κλικ» και κάτι μας θύμισαν… Βιβλία που κάποτε διαβάσαμε και ερωτευτήκαμε, βιβλία που είχαμε πει ότι θα διαβάσουμε αλλά ποτέ δεν «έκατσε», τίτλους περισσότερο ή λιγότερο γνώριμους που μας τράβηξαν την προσοχή και κίνησαν τη δημιουργική μας περιέργεια.
Στο παρόν άρθρο, ο καθένας μας ξεχωριστά θα σας μεταφέρει τη δική του εμπειρία από την ακρόαση του βιβλίου που τον γοήτευσε, μία εμπειρία που πολύ γρήγορα έγινε λατρεία και καθημερινή συνήθεια.
Η Κοραλία Ξεπαπαδέα άκουσε τον «λύκο της στέπας» στο JukeBooks
«Μόνο για τρελούς»
Ο λύκος της στέπας
Συγγραφέας: Herman Hesse
Αφήγηση: Βαλάντης Γαούτσης
«Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής ούτε στον λύκο ούτε στο παιδί, γιατί από την απαρχή της ύπαρξης δεν υπάρχει ούτε αθωότητα ούτε απλή υπόσταση. Κάθε πλάσμα, ακόμα και το πιο απλό, είναι κιόλας ένοχο, είναι κιόλας πολυδιάστατο. Έχει ριχτεί μέσα στο λασπερό ρεύμα της ζωής και ίσως να μην ξαναγυρίσει ποτέ στην αρχική του πηγή».
Στην εποχή του scroll και των αμέτρητων ερεθισμάτων, πληροφοριών και ειδοποιήσεων που σκάνε στα έξυπνα κινητά με ταχύτητα φωτός, η προσοχή μας «σπάει» σε χίλια κομμάτια και αδυνατούμε να εστιάσουμε σε οτιδήποτε για παραπάνω από ένα λεπτό. Για διάφορους λόγους ξεσυνηθίσαμε να «επενδύουμε» σε θεάματα, αναγνώσματα και εμπειρίες που κάποτε μας γοήτευσαν ή έκαναν την καρδιά μας να χτυπάει δυνατά.
Θα έλεγε κανείς ότι ο κορεσμός που νιώθουμε πολλές φορές για τον «μοντέρνο» τρόπο ζωής, μας ωθεί στη μελαγχολία και τη μοναξιά, γινόμαστε κάτι σαν «λύκοι της στέπας». Σαν τον Χάρρυ Χάλλερ, κεντρικό ήρωα του ομώνυμου μυθιστορήματος του Έρμαν Έσσε, έναν ήρωα που βίωνε κι αυτός τις δικές του αντιφάσεις και έδινε τις δικές του μάχες στην καθημερινή ζωή.
Πέντε χειμώνες μετά την ανάγνωση του βιβλίου, επέστρεψα ξανά στον «λύκο της στέπας», αυτή τη φορά μέσα από το αντίστοιχο audiobook στο jukebooks.gr.
Ξεκίνησα ένα απόγευμα Δευτέρας κατεβάζοντας αρχικά την εφαρμογή JukeBooks: Audiobooks in Greek στο κινητό. Έβαλα τα ακουστικά μου και βγήκα για το καθιερωμένο περπάτημα στο λόφο Αρδηττού πίσω από το καλλιμάρμαρο. Σε αυτή τη βόλτα, ήμουν εγώ και ο «λύκος» του Έσσε σε γλαφυρή αφήγηση του Βαλάντη Γαούτση. Έβαλα σε σίγαση τις ειδοποιήσεις, δεν άνοιξα τα μέιλ μου, ενώ έκανα και κάτι πρωτοφανές για τα δεδομένα μου: ενημέρωσα 2-3 φίλους που με πήραν τηλέφωνο εκείνη τη μία ώρα, ότι περπατάω ακούγοντας audiobook μέσα στη φύση και πως θα τους τηλεφωνήσω εγώ αργότερα το απόγευμα ή το επόμενο πρωί πριν τη δουλειά.
Για αυτή τη μία ώρα περπάτημα, άφησα την αφήγηση να με συνεπάρει και να γίνει το αγχολυτικό μου. Έδωσα χρόνο στον εαυτό μου. Πάνω στη μιάμιση ώρα και αφότου έφτασα σπίτι, πάτησα μία παύση και συνέχισα από εκεί που το άφησα λίγο πριν κοιμηθώ. Το ίδιο και την επόμενη μέρα. Στο lunch break της δουλειάς, στο αυτοκίνητο, πίσω στο σπίτι, στην κουζίνα όσο μαγείρευα. Ήταν σαν να διάβαζα ξανά την ιστορία, όμως, αυτή τη φορά με τα μάτια κλειστά. Περιηγήθηκα και πάλι στο ενδοσκοπικό και φιλοσοφικό μονοπάτι του «λύκου της στέπας» και γοητεύτηκα για δεύτερη φορά από φράσεις του βιβλίου όπως: «Καταφέρνονται τα ιδανικά; Ζούμε για να καταργήσουμε τον θάνατο; Όχι – ζούμε για να τον φοβόμαστε και συνάμα να τον αγαπάμε, και για χάρη του η σπίθα της ζωής μας φεγγοβολεί για μια ώρα πότε πότε τόσο λαμπερά».
Στο συναρπαστικό -και ενίοτε καταθλιπτικό- μυθιστόρημα του «λύκου», ο κεντρικός χαρακτήρας, Χάρρυ Χάλλερ, είναι ένας διανοούμενος, μελαγχολικός άντρας που ζει σε ένα νοικιασμένο δωμάτιο. Διχασμένος ανάμεσα στην ύλη και στο πνεύμα, πασχίζει να έρθει σε επαφή με την βαθύτερη φύση του και να συμφιλιωθεί με τους ανθρώπους και τη ζωή. Στην προσπάθειά του να την αναστήσει για να βρει τα πιο γνήσια αισθήματά του, ο Χάρρυ εξεγείρεται ενάντια στους κοινωνικούς συμβιβασμούς και την υποκρισία των αστικών αξιών, ενώ θα πληρώσει το βαρύ τίμημα που δεν είναι άλλο από την καταδίκη του στην απόλυτη μοναξιά.
Ακούγοντας το audiobook συγκινήθηκα ξανά με τον Χάρρυ και τον τρόπο του να καταφεύγει στη φαντασία προκειμένου να ξεφύγει από την αφόρητη -για εκείνον- πραγματικότητα. Θαύμασα ξανά το ελεύθερο πνεύμα και τον διαρκή αγώνα του, ακόμα και στις περιπτώσεις που γνωρίζει εξαρχής πως είναι καταδικασμένος.
Το ύφος του Έσσε στον «λύκο» είναι άμεσο, βαθύ και ουσιαστικά διεισδυτικό, κοιτάει μέσα στην ψυχή του αναγνώστη και εκφράζει άπταιστα κάθε άνθρωπο που αγωνιά ολόψυχα να χτίσει έναν αρμονικό εσωτερικό εαυτό. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο συγγραφέας εξομολογείται στον «λύκο» μεγάλο μέρος των δικών του ανησυχιών και παρορμήσεων, κάνοντάς το μάλιστα με μια γενναιότητα που μόνο έμπνευση μπορεί να αποτελέσει ακόμα και σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά τη συγγραφή του.
Ο λύκος της στέπας πρωτοεκδόθηκε το 1927 και ήταν το μυθιστόρημα που χάρισε στον Έσσε την παγκόσμια αναγνώριση.
Συστήνω ανεπιφύλακτα να ακούσετε τη δυνατή αφήγηση του «λύκου» σε audiobook και να την αφήσετε να σας συγκινήσει ακόμα κι αν σας παρασύρει στη δίνη της..
Ακούστε τον «λύκο της στέπας» του Herman Hesse στο jukebooks.gr!
Ο Κώστας Δεσποτάκης άκουσε το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον» στο JukeBooks
«Για όλα αυτά που δεν πρέπει να ξεχνάμε»
Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον
Συγγραφέας: Έριχ Μαρία Ρεμάρκ
Αφήγηση: Μιχάλης Καμάκας
«Εάν εκπαιδεύσεις έναν σκύλο έτσι ώστε να τρώει μόνο πατάτες, και μετά από λίγο του προσφέρεις ένα κομμάτι κρέας, θα το αρπάξει γιατί είναι στη φύση του. Και αν προσφέρεις σε έναν άνθρωπο λίγη δύναμη, συμβαίνει το ίδιο, θα την αρπάξει. Είναι ένστικτο, γιατί όταν έρχεται η ώρα, ο άνθρωπος είναι βασικά ένα θηρίο».
Το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον» είναι ένα από τα βιβλία που ήθελα καιρό να διαβάσω. Έχοντας δει και τις δύο κινηματογραφικές μεταφορές του κλασικού βιβλίου του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ για τα όσα βίωσε στον Μεγάλο Πόλεμο ένας Γερμανός στρατιώτης (και οι δύο ταινίες τιμήθηκαν με Όσκαρ), ήθελα να δω πώς αποτυπώνει στη σελίδα ο συγγραφέας τη φρίκη του πολέμου, αλλά και τις διαφορετικές ιδεολογίες.
Απέφευγα να το κάνω και θα σας πω γιατί. Δεδομένου ότι το βιβλίο κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1929, περίπου μία δεκαετία μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου , ήξερα ότι η πρόζα εκείνης της εποχής ήταν αρκετά διαφορετική από αυτήν της σύγχρονης λογοτεχνίας. Eπομένως, η δυνατότητα να ακούσω μέσω του jukebooks.gr το βιβλίο, ήταν η κατάλληλη ευκαιρία για να δοκιμάσω έναν διαφορετικό τρόπο επαφής με τη λογοτεχνία, αλλά και να γνωρίσω την πηγή δύο ταινιών που με συγκίνησαν αφάνταστα στο παρελθόν.
Ένα απόγευμα, λοιπόν, κατέβασα την εφαρμογή στο κινητό, το συνέδεσα με το bluetooth του αυτοκινήτου και ξεκίνησα να ακούω το audiobook στον δρόμο για το γυμναστήριο. Η ώρα της γυμναστικής μου φάνηκε καλή ευκαιρία για να ακούσω το βιβλίο και ήταν πράγματι σαν να αντικαθιστώ τη μουσική με μια αφήγηση που με συνεπήρε και με προβλημάτισε. Όπως διαπίστωσα επίσης, εάν έχεις τα κατάλληλα ακουστικά που απομονώνουν τη φασαρία του εξωτερικού περιβάλλοντος, μια χαρά μπορείς να συνδυάσεις τη γυμναστική με την ακρόαση ενός βιβλίου.
Όσο πέρναγαν οι μέρες και συνήθιζα στον νέο τρόπο «ανάγνωσης», ένιωσα να μπαίνω όλο και πιο βαθιά στην ιστορία και κατέληξα να ακούω το audiobook παντού: στο σούπερ μάρκετ, το βράδυ πριν τον ύπνο, το πρωί όσο έφτιαχνα καφέ, στο μεσημεριανό διάλειμμα από τη δουλειά.
Το βιβλίο του Ρεμάρκ αποτελεί την παρακαταθήκη του νεαρού στρατιώτη Πάουλ Μπόυμερ, ο οποίος, μαζί με μια παρέα συμμαθητών του, βρέθηκε από τα θρανία στα χαρακώματα, στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου θα ζήσουν τη φρίκη του θανάτου και τη σκληρή πραγματικότητα της μάχης, τη διάψευση των προσδοκιών του και την προδοσία. Ωστόσο, οι νεαροί στρατιώτες της γερμανικής Σιδηράς Νεολαίας στέκονται στις θέσεις τους, υπακούουν εντολές και σκοτώνουν για να επιβιώσουν, έτοιμοι να θυσιάσουν τη ζωή τους σε έναν πόλεμο που δεν καταλαβαίνουν.
Και παρότι ο Ρεμάρκ μας περιγράφει το ζοφερό τοπίο των χαρακωμάτων μέσα από τα μάτια ενός στρατιώτη, οι «ήσυχες» στιγμές του βιβλίου είναι αυτές που με συγκίνησαν και με ταρακούνησαν περισσότερο. Είναι εκείνες οι στιγμές που ο Πάουλ εκπαιδεύεται και έρχεται αντιμέτωπος με την παραφροσύνη που επικρατεί στον στρατό, τα καψόνια, τις αγγαρείες και τις ανούσιες διαταγές.
Συναρπαστικό είναι ακόμα όταν, προς τη μέση του βιβλίου, ο συγγραφέας αντιπαραβάλει τη ματαιότητα του πολέμου από τη σκοπιά του στρατιώτη με την εθνική περηφάνεια ενός ανθρώπου που είναι μακριά από το πεδίο μάχης και ονειρεύεται μεγαλεία για τη χώρα του.. Αναφέρεται στους δασκάλους, οι οποίοι, αντί να μοιράζουν τις γνώσεις και την παιδεία που αρμόζει σε έναν νέο άνθρωπο, τον ωθούν στον στρατό και στις μάχες..
Με το που τελειώσει το audiobook θα βρεθείς μπροστά στο μεγάλο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν μετά από την κυκλοφορία τόσων βιβλίων που αφηγούνται γλαφυρά τις φρικαλεότητες του πολέμου και τις επιπτώσεις σε όσους τον βίωσαν, να οδηγηθήκαμε και σε Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο; Πώς και γιατί φτάσαμε να έχουμε πολεμικές συρράξεις που ταλανίζουν την ανθρωπότητα μέχρι και σήμερα;
Το μυθιστόρημα «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον» εκδόθηκε το 1929, χαρακτηρίστηκε ως το πιο συναρπαστικό λογοτεχνικό έργο για τον Μεγάλο Πόλεμο, μεταφράστηκε σε 45 γλώσσες και έκανε εκατομμύρια πωλήσεις.
Ο Ρεμάρκ δημιούργησε ένα αντιπολεμικό έπος, στο οποίο -δυστυχώς- θα πρέπει να επιστρέψουμε ξανά, ώστε ποτέ μα ποτέ να μην ξεχνάμε τη ματαιότητα και την ξεκάθαρη, απόλυτη και κάθετη αντίθεσή μας σε οποιονδήποτε πόλεμο.
Ακούστε το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπο» στο jukebooks.gr!
_________________
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης