«Όπως ο χορός με ξυλοπάπουτσα, έτσι και η τέχνη της ανάλυσης λογοτεχνικών έργων πνέει τα λοίσθια. Μια ολόκληρη παράδοση, εκείνη που ο Νίτσε ονόμαζε “αργή ανάγνωση”, κινδυνεύει να χαθεί χωρίς να αφήσει ίχνη» αναφέρει ο Τέρι Ίγκλτον, καθηγητής Αγγλικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Λάνκαστερ στο βιβλίο «Πώς να διαβάζουμε λογοτεχνία» (εκδ. Πεδίο, μτφρ. Μυρσίνη Γκανά). Τι είναι αυτό που κάνει τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη» σπουδαία λογοτεχνία; Τι ρόλο παίζει το στόρι και πώς μπορούν να αναλυθούν οι τεχνικές με τις οποίες χτίζονται οι χαρακτήρες; Τι εξυπηρετεί ο αφηγητής, τίνος είναι η φωνή που «ακούγεται» και γιατί θα πρέπει ο αναγνώστης να τον εμπιστευτεί;
Όπως σημειώνει ο Ίγκλτον, τα λογοτεχνικά έργα είναι τόσο έργα ρητορικής όσο και δελτία αναφοράς και απαιτούν προσεκτική ανάγνωση στην οποία ο απαιτητικός αναγνώστης καλείται να εξετάσει τα πάντα: από τη γραμματική και τη σύνταξη μέχρι τον τόνο και τη διάθεση, τις παρηχήσεις που μπορεί να σηματοδοτούν κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που δηλώνεται. Ο Βρετανός κριτικός λογοτεχνίας, με βασικές αφηγηματικές αρετές την αμεσότητα και το χιούμορ, ανατρέχει στα σημαντικότερα αγγλόφωνα λογοτεχνικά έργα της βικτωριανής περιόδου και του 20ού αιώνα, εστιάζοντας σε σημεία τα οποία προσφέρουν εργαλεία για την αποκωδικοποίησή τους. |